onsdag, juni 20, 2007

Inbyggt alarm

Inatt vaknade jag med feberyra och -ångest. Somnade om, vaknade, somnade om och vaknade i en evig röra. Vaknade på riktigt vid elva, vinglade ut i badrummet och var tvungen att kura ihop mig på golvet för att inte svimma innan jag fick ut termometern ur medicinskåpet. Trettionio grader. En Ipren. Och jag tänkte att fan, nu blir jag liggande. Halvsomnade framför en film.

Tre timmar senare var jag feberfri och ganska pigg. (Okej, jag förstår att Iprenen spelar in här, men... ändå. Det håller ju i sig, jag har bara lite ont i huvudet nu.)

Det konstiga är att samma sjukdomsförlopp har drabbat mig fler gånger än jag kommer ihåg att räkna till det här senaste året. Plötslig nattlig feber, övergående nästa dag. Ibland samma mönster flera nätter i rad. Alltid vid förändringar, uppbrott och andra jobbigheter. Konstiga, konstiga kropp.

Kloka, kloka kropp?

1 kommentar:

finula sa...

Det där låter ingen vidare. Du måste gå till läkaren! Fast det vet du väl själv också. Kroppen har ju sitt lilla sätt att reagera på saker. Men ta hand om den!