torsdag, maj 31, 2007

Wierd

Jag: "Det kan vara svårt att höra nasaliseringen av a:et i /mamma/ även om vi faktiskt lyssnar medvetet efter den, eftersom vi är så vana vid att den finns där."

Word: "i /mamma bör inte omges av mellanrum."

Tur att det finns funktioner som är som gjorda för att pigga upp en såhär i sluttampen av hemtentan.

Ord som jag kan men som Words stavnings- och grammatikkontroll inte kan: laminärt, fonationsstyrka, fonation, adducerade, subglottala, trachea, fonera, intraorala, residualvolym, handouts, LTAS, långtidsmedelvärdesspektrum, EPG, r-ljud, koartikulationsstrategier, apraxi, talproduktion, koartikulation, artikulatorerna, nasaliseras, perceptoriska, talsignalen, invariansproblemet, invarians, talperception, H&H-teorin, spektrogram, artikulatoriskt, broskdelen, membrandelen, fonationen, akustiskt, flödesglottogrammet, perceptoriskt, talhastighet, litegrann, jitter, shimmer, meän kieli, älvdalsmål, larynxtubens, larynx, tvärsnittsyta, larynxsänkning, delton, resonanser, klustrade, duration, talrytm, isokronin, syllable-timed, stress-timed, dysartri, tontopp, framåtlutning, konjunktioner, meeen, odistinkt, röstlära, stimuluset, stimulusen, diskriminations-maximumen, hejdå-pusspuss-jag-älskar-dig, tågfönstret, McGurk:ade, orundade, ihopsatt, McGurk-effekten, fonetik, TPPA-C, vt.

...så det kanske inte är så konstigt att den klagar på stilnivån varje gång jag försöker svänga mig med något snyggt. "Beakta ordformen ej. I vanlig text kan den kännas ålderdomlig eller främmande." Varför tror du alltid att det är "vanlig text" jag skriver, lilla Word?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir så konfunderad när jag läser sånt här hur man kommer på idéen att bli logoped. Det verkar så sjukt nördigt. :P (Fast nördigt är oftast bra.)

Stormen sa...

Du har ju redan svarat på frågan där. :P

Nej, men seriöst. Även om just de här kurserna som har varit nu är sjukt jobbiga och tunga så är det faktiskt sjukt intressant också. Men jag hinner glömma det ibland.

Stormen sa...

(Och förhoppningsvis kommer det att ge mig möjlighet att nörda vidare hela livet.)

Anonym sa...

Ja det är ju tur man har några områden här i livet att nörda på även om man inte alltid förstår varandras val. :P

Jag har mest planerat att springa runt på de olika utställningarna inom ramen för hbt-festivalen.. Kommer vara i stan mellan 10 på lördag och 14 på söndag så det blir inte så mycket tid att vinka på. Men tipsa gärna om du vet något speciellt jag inte får missa eller var jag ska gå för att eventuellt stöta på dig! :)