tisdag, april 24, 2007

Små Smarriga Snorkakor

Det är nästan sommar igen. På vagnen hem fick jag ett plötsligt anfall av överskottsenergi och bestämde mig för att botanisera på Willys. Mandelmassa och mintgelé, ahh. Jag hade dock inget recept som innehöll båda delarna (konstigt, konstigt), så I made it up.

På köpet blev jag även bundis på riktigt ännu mer med min ugn, och bestämde mig för att ge henne namnet Uno. (Vi är båda för en namnlagsändring.) Hon hälsar och tackar för smickret hon fick bland bloggkommentarerna häromdagen.



diy
1. Sätt igång soundtracket: Svenska Akademien - Tändstickor för mörkrädda (det sätter stämningen)
2. Sätt ugnen på 175 grader
3. Dega ihop följande i en bunke:

  • 3½ dl vetemjöl
  • ½ dl socker
  • typ lite mer än 100 gram smör
  • typ lite mer än 100 gram mandelmassa
4. Smaka! (Mm, mandel.)
5. Gör kakor på en plåt och lägg mintgelé i gropar på dem
6. Grädda en stund, typ 3-4 låtar
7. Ät och njut

Förslag på vad man kan använda en nästan full burk mintgelé till mottages tacksamt.

8 kommentarer:

Anonym sa...

man kan göra fler kakor (om de är goda) och skicka till mig!

Julia sa...

punkt 4 tyckte jag lät bäst!

Stormen sa...

Jolo: Jag kunde ha postat dig några, men du äter ju inte smör.

Julia: Punkt 7 är bäst. :)

Kurry sa...

Mint är ju sjukt gott ihop med chokladkaka. Tänk dig typ kärleksmums (eller vad tusan de där kakorna heter) fast istället för kaffesmak på överkletet har du i en massa mint i florsocker-kakaoröran. Det måste ju bli radikalt smaskigt!

Anonym sa...

skicka mintgelen till mig! =) Vart får man tag på sån grön gegga? Älskar mint fast sambon hatar det, och han hatar konstiga grejjer i maten... -Bra! Då får man nått gott helt själv! =) Köpes vart? KRAM

Anonym sa...

Hum... Kom på det själv. Willys skrev du ju *rodnar*

Unknown sa...

Åh!! Dina snorkakor verkar underbara!

Stormen sa...

Åsa: Eldorado! På sylthyllan. Typ 10 spänn, klart värt.

Klur: Det var en bra idé. Jag funderar starkt på att förverkliga den.