tisdag, april 17, 2007

Bloggenkäten 2006 (ja, jag vet att jag är lite efter)

1. Hur länge har du bloggat?
Sen 2000. Men det hette internetdagbok då. Och jag hade en paus mellan -03 och -06. Fast jag fuskade och skrev lite communitydagböcker under tiden. (Och ja, allt finns kvar.)

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?
Jag tyckte att de var coola. Det var ju liksom därför jag ville vara med i gänget.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Vet inte, men Anno var en av de där coola i alla fall. Hon är nog den enda jag läser nu också.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Jag reagerar över femtonårsjagets petimeterkorrekta svenska. Och över att jag visste så himla lite om mig själv då.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?
Shit, jag har 40 stycken i min RSS-läsare! Fast en del skriver nästan aldrig något såklart.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
Uppskattningsvis minst 80% dagboksbloggar, men dagboksbloggar kan ju också vara ämniga, eller hur?

7. Nämn en bloggare som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
-

8. Nämn en bloggare som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
-

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
De som vet om det verkar glatt läsa vidare, vilket gissningsvis betyder att de tycker att det är okej. Minst okej.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Jag hoppas det. Eller, allting blir ju en annan grej i skrift, och när man har ett eget utrymme där man kan säga vad man vill utan att tänka på att andra ska vara intresserade eller överhuvudtaget förstå. Det är friare, och då säger jag andra saker än jag gör annars, till viss del.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Snarare att den krymper i så fall.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Försöker undvika att blanda in andra människor för mycket. Om de vill skylta med sina liv så kan de få göra det själva. Och om de behöver veta vad jag tycker om dem eller saker de gör (förutom att jag tycker om dem) så finns det bättre sätt att tala om det på.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?

Om jag inte ville att folk skulle läsa så kunde jag ju lika gärna skriva en normal dagbok, huh? Så det blir väl 100%, kan man säga.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Ja, om hen vill att man ska kunna det.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?
Hon var kort.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Ja. Har man inte hittat den där lagoma integritetsgränsen från andra internetsammanhang innan så är det nog lätt att bli förvirrad kring den. Det känns som att många skiljer så himla mycket på vad som sägs på internet och vad som sägs i "verkligheten", som om internet inte vore verkligheten, och då blir det svårt såklart. Och en del verkar få prestationsångest.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar?
Nej.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Ja, något enstaka inlägg har jag raderat, mest för att det har handlat om andra människor.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Tvekar ibland att skriva "tråkiga" saker, på samma sätt som jag tvekar inför att prata om "tråkiga" saker när jag är med andra människor. Och då orkar jag inte alltid skriva ned dem bara för mig själv heller.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Antagligen. Det är ett fint medium.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Att påverka varandra? - Det är ju det som är kultur...

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Jag orkar skriva både lite mer och lite mer kvalitativt när jag vet att andra människor läser, jämfört med när jag bara skriver för mig själv. Och att förklara saker så att någon annan ska förstå kan ibland göra att jag själv förstår dem bättre också. Det är smart.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Inblickar, utblickar och nörderi. Och igenkänning.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten:
Just det där är en del av bloggkulturen som jag inte förstår. Därmed: pass.

2 kommentarer:

Anonym sa...

aww. haha. jag var aldrig cool.

Stormen sa...

Jag tyckte att du var skithäftig.